Barion Pixel
+36302147515
2234 Maglód, Lövéte u. 30/4.
08:30 - 16:30

Javítás vagy kókányolás?

Mobil töltők elektromos autókhoz - mi a teendő meghibásodás esetén?

GeriSoft Stúdió Kft.EgyébJavítás vagy kókányolás?

Mobil töltők elektromos autókhoz – mi a teendő meghibásodás esetén?

 

Nagyon nem szeretném a kiváló publiciszta, Varsányi Péter kenyerét elvenni, sem belemenni “konkurencia háborúba”, hogy egymás termékeit elkezdjük elemezni, fikázgatni, de van az a pont, amikor elszakad a cérna, és nem lehet elmenni a téma mellett. Egyszerűen írni kell róla, mert nem lehet normális dolog egy ilyen “javítást” vagy új gyártást felhasználni, hálózatra kötni, és egy többmilliós, vagy épp több tízmilliós autót rádugni a kábel végére. Nem is fogom megnevezni, honnan van a kép, ki követte el ezt, nem ez a cél. De mindenki próbálja meg leinformálni, ki és mit fog neki szerelni, és az mennyire szakszerű?

Az írásunk két, majdnem azonos berendezésről szól. Egyiken egy mobil töltő “javítás” látható, másikon egy teljesen új mobil töltő. A javítás két dolog miatt van idézőjelben:
– egyrészt a munka minősége,
– másrészt a mobil töltők javíthatatlansága miatt.

Már mi is feldobtuk, hogy van mobil töltő javító készletünk, ami komplett doboz+elektronika valójában. Sajnos minden gyártó egyedi mobil dobozt öntet, és mindegyikbe csak a saját elektronikája passzol. A töltők, ha tönkremennek, 98%-ban javíthatatlanok, mert szétégnek. Ezért új elektronika kell bele, és akkor új doboz is kell. Nos, emberünk ezt áthidalva eredeti dobozba rak egy töltő elektronikát, és egy kapcsoló relét, így mint a képeken:

Figyeljünk a részletekre!

 

Mi a gondom? Minden! Sőt, MINDEN IS! Lássuk csak.
– A legkevesebb, hogy a szögletes dobozba rakott tömbszelencék nincsenek kontrázva. Ez gyanítom, menettel van rögzítve, kitekeredés ellen nem védve, esetleg ragasztva. A ragasztó meg el fog engedni egy nyár 40-50 foka és egy tél -10 – -20fokos hidege után. Ezután kitekeredik és beázik.
– Nagyobb gond, hogy SEMMILYEN védelem nincs benne. A betáp 230V direktben rá van kötve a mini AC/DC tápra, és a relére, amiről megy direktben a kábelre. Sem túláram védelem (se a főáramkörre, se a tápra egy 500mA üvegbizti vagy regenerálódó bizti), se túlfesz védelem (még jó, mert a varisztor, ha kiolvad, zárlatba megy, és biztosíték híján égne, mint a Reichstag), sem szivárgó áram védelem (tehát FI relé, AC vagy DC szivárgó áram védelem sincs!)
– még nagyobb gond az egy pólusú relé. Mivel dugvillás a kábel, ha csak “fázist” old, és úgy dugom be a dugvillát, hogy a fix vezetéken nem a nulla van hanem a fázis, akkor a kábel vége feszültség alatt van!

Konkrétan mindkét megoldás életveszélyes, tűzveszélyes, és nem biztonságos az autóra nézve sem! A kis 12V táp ha tönkremegy (tönkre tudnak menni) akkor direktben a kábel végén lévő 16A kismegszakító fog leoldani, majd ha eléri a zárlati áram a leoldási küszöböt. Vagy kigyullad… Ha földzárlat van, vígan megfoghatjuk, és jól megráz minket. A kábelen minden fázist meg kell szakítani, egy fázis esetén 2 pólus, L-N, mivel kétféleképpen be lehet dugni a töltőt, 3 fázis esetén 3 pólust kell szakítani.
A gyártó milyen garanciát fog vállalni egy esetleges káresetnél? Elérhető lesz a szakember (sic!) ha baj van?

 

Mit tehet a laikus felhasználó?

 

Tudom, hogy irgalmatlan nehéz ellenőrizni egy hozzá nem értő számára egy “szakember” munkáját, de próbálja meg mindenki leinformálni, ki az, mit csinál, milyen munkái vannak, és nem csak 1-2 komment alapján rendelni valamit. Amíg nincs baj, mindenkiről csak jó ajánlások születnek, ez is nehezíti az informálódást. De próbáljuk meg!

Az elektromos autózás akkor igazi zöld megoldás, ha a villanyszerelésben egyáltalán nem jártas felhasználó is tökéletesen használható, biztonságos eszközökhöz és kiegészítőkhöz jut. Az esetleges negatív tapasztalatok az eddigi eredményeknek is sokat árthatnak!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *