+36302147515
2234 Maglód, Lövéte u. 30/4.
08:00 - 18:00

A rendszergazda felelőssége

GeriSoft Stúdió Kft.ÁltalánosA rendszergazda felelőssége

Elgondolkoztak már, mire kell kiterjedjen egy rendszergazda felelőssége? És hogy nagy általánosságban meddig terjed a felelőssége valójában?

A lenti példa a nagy általánosságot mutatja, ugyanis e szerint a nagy büdos semmire terjed a felelősség, amit felvállalnak, holott ettől eltérően kellene gondolkozni. Itt konkrétan arra gondolok, mikor egy rossz döntés miatt közvetett/közvetlen kárt okoz harmadik félnek, és nem arra, mikor neki fel nem róható okból történik valami, de a hozzá nem értő ügyfél őt okolja.

Mire is célzok? Lássuk a tanmesét (melyben a résztvevő felek adatai védelmében csak betűk lesznek)

Adott egy cég, neve “M”. M kitalálta, hogy jól jönne neki egy új weblap. Mert régi a jelen honlap, és mert meggyőzték. M cég gépeit én tartom karban amúgy, de leterheltség miatt nem tőlem rendelte a weblapot, hanem “B” cégtől.
B cég figyelme a kezdetektől fel lett hívva arra, hogy a költözésnél csak a weblap megy hozzájuk, a levelezés nem (MX record). Az marad “GY” szolgáltatónál. Megértette.

Eljött egy szép őszi péntek, 16:10 kor érkezik egy email, amit 15:56-kor küldtek, hogy akkor most B szépen átvette a domaint, és mellékeli az új levelezési adatokat. Hát sikítva hívtam fel őket, hogy ezt azonnal felejtsék el, hiszen a régi GY tárhelyen van 30.000 email, IMAP-on, el kell érni. Kiderült, ők négyig dolgoznak (utolsó mozdulatként enter a küldésre, és go home???). Hát némi kedves ráhatás után elkezdtek intézkedni.
Estére kiderült, emberünk nem tudja visszaállítani a DNS rekordot, mert fogalma sincs, mi volt a régi érték. Mivel GY szolgáltatónak sincs 0-24 vonala, ezért várhattunk reggelig, hogy megadják az adatokat, így azt beállítva délutánra élt is a postafiók. Végülis csak egy komplett termelő cég maradt levelezés nélkül, illetve a másik fiókra érkező leveleket belépve 1-2 óránként továbbítottuk egy tartalék gmail címre.

B szolgáltató cég reakciója: bocs, elfelejtettük hogy nem kell átállítani. Ennyi.

Ezt követően M cég döntött, hogy GY szolgáltatónál ugye nem kell már domain fenntartást fizetni, lemondják. Volt neki “D” csomagja (10GB) + 10GB bővítéssel. Egy szép napos reggelen megállt a teljes levelezésük ismét. Tárhely megtelt hibaüzenettel. Gyors keresés, kutatás után kiderült, kedves GY szolgáltató egy huszárvágással a D+10GB+domain csomagból csinált egy D csomagot, és ugye 10GB csomagban 16GB foglalással azonnal “quota exceeded” hibára fut, se levél fogadás, se küldés nem él.
Azonnali telefon, kiderült, igen, ezt elqrták, mindjárt visszaállítják. Igenám, de ettől az IMAP-on megváltozott valami, és az összes számítógépük elkezdte újra szinkronizálni a 115 mappában 30.000 levelet, órákon át, emiatt mehettem be, hogy a helyi felesleges másolatokat eltávolítsam. Továbbá az iPhoneok kiakadtak, hogy nem találják a kukát, nem lehetett törölni levelet. Postafiók törlés, újra felvétel, mappa keresés, stb stb, órákon át.

Gyakorlatilag 2.000Ft sporólásért most fizethetnek nekem 2-3x ennyit.

Mikor felvetették, hogy hát ez mint kár érte őket, és erről egy adott személy tehet, saját hülyesége miatt, akkor egy laza elnézést kérés mellett közölték, nem értik, miért kellene nekik kárt megtéríteni?

Igen, a sors fintora, hogy mindkét esemény egy céget érintett, mégpedig laza két héten belül, így szegények most joggal ki vannak akadva.

Kedves olvasó, szerinted kell, hogy egy rendszergazda felelős legyen a döntéseiért, vagy sem? Téged ért már kár?

Leave a comment

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás