+36302147515
2234 Maglód, Lövéte u. 30/4.
08:00 - 18:00

Útvonaltervezés villanyautóval

GeriSoft Stúdió Kft.ÁltalánosÚtvonaltervezés villanyautóval

Útvonaltervezés villanyautóval

 

abetterrouteplanner.com

Tudatos közlekedők számára az elektromos jármű beszerzése együtt jár az utazások alapos megtervezésével. Fontos tudnivaló, hogy hol találhatók útközben autótöltéshez használható berendezések, de önmagában nem elég információ. Fedezzük fel együtt, mivel nyújt többet az abetterrouteplanner.com oldal!

Első pillantásra nem látszik többnek a megszokott útvonaltervezőknél, de aztán kinyitjuk a „Show settings” menüt… Sokkal hatásosabb, ha most virtuálisan elutazom az ausztriai Bregenzbe egy szakmai konferenciára, és megosztom itt az utazás részleteit.

A GeriSoft telephelyéről indulok, ahol természetesen a Hyundai Kona cégautót a saját töltőnkről az indulás előtt 100%-ig feltöltöm. Üzleti partnereink is értékelik, hogy ha elektromos autóval érkeznek hozzánk megbeszélésre, tárgyalásra, vagy csak egy finom kávéra és baráti beszélgetésre, „megitatjuk a lovaikat”, azaz csatlakoztathatják a járművet a kiépített töltőállomásunkhoz.

 

Tervezés

Tehát utazásom során az abetterrouteplanner.com javaslatait tartom szem előtt. Az instrukciókra nyugodtan hallgathatok, hiszen az útvonalterv beállításainak rögzítését azzal kezdtem, hogy beazonosítottam a járművemet. Tervező segédem ebből az egy kitöltött mezőből már sok adatot felhasznál, például a töltőcsatlakozó típusát, a különböző töltőpontokon elérhető maximális töltési sebességet, a referenciának tekinthető fogyasztást és a jármű végsebességét. Alapértelmezettnek vehetjük ezenkívül, hogy 100%-os töltöttséggel kezdem meg az utat, és semmiképp sem szeretném, ha a töltöttség 10% alá csökkenne, mire megérkezem.

Természetesen az összes mezőt – beleértve az automatikusan kitöltötteket is – tetszés szerint változtathatom, ha bármit pontosítani szeretnék.

Tulajdonképpen ennyi információ elég is volna, hogy útközben ne érjen meglepetés az elektromos meghajtás témakörében. A szolgáltatás máris készen áll, hogy kiszámolja az ideális útvonalat, megjelölve rajta az ajánlott töltési pontokat, feltüntetve azt is, hogy hány százalékos töltöttséggel érkezem majd meg a töltőhöz, mennyi időt vesz igénybe a szükséges szintű töltöttség elérése. A szükséges szint ebben az esetben azt jelenti, hogy a következő töltésig biztosan elegendő energiám legyen, de ne foglaljam el a többi villanyautós elől a töltőt egy perccel sem tovább, mint amennyi időre feltétlenül szükségem van!

A kalkulált útvonal állomásait kilistázhatom, nyomvonalát végig követhetem az oldal saját térképén, az elmentett, kimásolt linket pedig megoszthatom a fedélzeti navigációs berendezésen használt rendszerrel.

De nem érdemes itt abbahagyni a tervezést, hiszen a „Show more settings” menüben további paraméterek megadására nyílik lehetőség. Az akkumulátor használata és töltése szempontjából nem elhanyagolható a környezeti hőmérséklet. Az út nedvessége/csúszóssága, a szembeszél, vagy épp egy jó kis hátszél, az esetleges extra súly – néhány termetes útitárs vagy egy ólomkatona-gyűjtemény – mindenképpen módosítaná az autó menettulajdonságait, úgyhogy ezekre ajánlott kitérni!

Autónk, illetve a benne lévő akkumulátor kora, általános állapota is fontos adat a pontos számításhoz, és a töltőpont megközelíthetősége (kapunyitás, várakozási idő, stb.) is lehet korrekciós tényező.

Az abetterrouteplanner.com esetében a részletes beállítási lehetőségek között található az a menüpont, aminek használatával a kompokat/útdíjköteles szakaszokat elkerülhetjük.

Utazás

Elérkezett az utazás napja, indiánnyár friss reggelekkel, gyenge, változó irányú szellővel, egy kollégával és némi reklámanyaggal, termékmintával (összesen kb. 100 kg) az autóban. Az este töltőre csatlakoztatott autó reggel 6:00-ra 100%-osan menetkész. Nem is igényli országhatáron belül a töltést.

Az első megálló a Leopoldsdorfi GolfClub mellett található MAN töltőpont. A 11%-ról 63%-ra visszatápláláshoz fél óra sem kell. Amikor Bécs alatt rátérünk az A21-re, még alig múlt 9:00.

Utunk legrövidebb töltésmentes szakasza következik, kicsivel több, mint egy óra múlva a Duna-parti kisváros, Pöchlarn egyik moteljának a töltőjéhez kanyarodunk be, párszáz méterre az autópályától.

Fél egy körül az A1 mellett, az Innerschwand-hoz közeli OMW-kút mögött töltünk, 150 m-re a Mondsee-től. A 33 percbe – ennyi kell ahhoz, hogy újra 68%-on legyünk – csak egy gyors ebéd fér bele.

A végcél előtt már csak egyszer töltünk. A müncheni Olympiapark-ban szűk 40 percet hagy nekünk nézelődésre a technika.

Bregenzben, a végállomáson még vacsora előtt van időnk feltölteni az akkumulátort és lemosni magunkról az út porát a hotelszobában.

 

Utóirat

A tervezést szándékaink szerint tettek követik, a megvalósult utazásról is beszámolunk majd!

fotó: unsplash

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás